– Rakentaminen palveluna
Helsinki-Vantaan uudistuva terminaali 2 saa uuteen saapuvien lentomatkustajien aulatilaan luontoaiheisen dioraaman nimeltä Luoto. Se on terminaalin sisälle rakennettu, oikeilla kasveilla somistettu, pelkistetty kuvaelma luonnosta, jolla on tarkoitus luoda mieleenpainuva, viihtyisä ja virkistävä kokemus kaikille terminaalin käyttäjille.
”Luoto toivottaa saapuvat matkustajat tervetulleiksi Suomeen. Se rauhoittaa hermostunutta ja virkistää väsynyttä. Luoto on ikään kuin lupaus luonnon löytymisestä Suomesta. Toisaalta se linkittää lentoasemaamme Aasiaan, jossa puutarhataiteella, kivipuutarhoilla ja bonsailla eli ruukkupuilla on parituhatvuotiset taustat”, kuvailee Luotoa SAFA arkkitehti Juho Grönholm, Arkkitehtitoimisto Ala Oy:stä. Luodon viesti terminaalissa on osuva, sillä Suomessa luonto on matkailun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä.
Idea Luodosta on syntynyt Arkkitehtitoimisto Ala Oy:n suunnittelupöydällä. Siellä idean on luonut juuri Juho Grönholm, joka kiiruhtikin heti kivien paikoilleen noston jälkeen katsomaan, miltä ne vielä holvivaiheessa olevalla alustallaan näyttävät.
Luodossa on mukana Ikebanaa, muutama puu, kunttaa, heinikkoa, kivikkoa ja sammalta. Näiden ainesten muodostama asetelma rakennetaan vapaamuotoisille corten-teräksestä tehdyille penkereille. Kokonaisuus on varustettu automaattisella kastelujärjestelmällä ja valaistus on optimoitu kasvien hyvinvointia ajatellen. Hoidon pitää olla säännöllistä, jotta dioraama ja siinä olevat kasvit säilyvät elinvoimaisina.
Osana kokonaisuutta ovat myös kolme yhteispainoltaan 20 tonnia ylittävää luonnosta siirrettyä oikeata kiveä. Ajatus kivien takana liittyy vaellukseen ja uusiin maailmoihin. Jääkaudella siirtolohkareet ajautuivat satojen kilometrien päähän alkusijoiltaan. Ne ovat tyypillisesti erilaisia kuin alueella jo entuudestaan sijaitsevat kivet. Sanan siirtolohkare latinankielinen alkuperä tarkoittaa vaeltamista. Ja mikä sopiikaan lentoasemalle paremmin. Lentoasemat ovat meille portteja, joiden kautta vaellamme uusiin maailmoihin.
Tonneja painavat kivenmurikat saapuivat työmaalle Terrawisen Vihdin kiviainespisteeltä. Terminaalilaajennuksen uuteen saapuvien aulaan tulevan kolmen kaveruksen yhteispaino ylittää kirkkaasti 20 tonnia.
Terminaalilaajennuksen päätoteuttaja SRV valvoi kivien noston ja asettelun paikoilleen. Kiviä ei ripotella ympäriinsä sattumanvaraisesti. Tämän kokoluokan kiviä ei muutenkaan varsinaisesti ripotella vaan niiden paikoilleen saattamiseksi tarvitaan järeät nosturit ja kunnon suunnitelmat. Kivien sijainti kokonaisuudessa ja osana Luotoa ei ole sattumanvaraista sijoittelua vaan niiden on istuttava kokonaisuuteen ollen luonteva osa sitä. Mukana oli siksi Arkkitehtitoimisto Ala Oy:n edustajana David Gallo tarkistamassa, että kivet asetetaan sopiviin paikkoihin. Paikat toki oli merkitty holville jo etukäteenkin.
Kivet jäävät nyt odottamaan, että ympärille rakentuva terminaali 2:n laajennus valmistuu. Ne saavat vielä betonista kaulukset, jotka kiinnittävät ne lujasti terminaalin lattiaan. Vasta sisävalmistusvaiheessa saapuvat kasvit.
Luontoaiheen sijoittaminen rakennuksen sisälle esimerkiksi erillisin viherseinin on mm. Oslon lentokentältä tuttu näky. Singaporen Changin lentokentältä löytyvät viidakko ja vesiputous. Pariisin antropologinen museo Musée du quai Branly on myös oiva esimerkki rakennukseen liitetystä viheraiheesta. Museon Seinen puoleisella sivustalla kiipeää Patrick Blancin suunnittelema viherseinä, mur végétal.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla terminaali 2 laajenee uudisosalla, johon tulevat upouudet lähtö- ja tuloaulat, turvatarkastus, matkatavaroiden luovutus ja uutta tilaa matkustajien vastaanottamista varten. Samalla nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat porttialueeksi.
Allianssimallilla toteutettavan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshankkeen työmaalla työskentelee lähes 500 rakennusalan ammattilaista. Suunnittelijoita hankkeessa on mukana liki 200. Kaiken kaikkiaan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshankkeen parissa työskentelee lähes 1000 henkilöä. Allianssissa hankkeen suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan yhdessä riskit ja hyödyt allianssin toimijoiden kesken jakaen. T2 allianssiin kuuluvat Finavia, SRV, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy.
Lisätietoja Finavian kehitysohjelmasta, jonka osa terminaali 2:n laajennus- ja muutoshanke on: Helsinki-Vantaan kehitysohjelma
The contents of this publication are the sole responsibility of T2 Alliance partners and do not necessarily reflect the opinion of the European Union.