Vantaan pääpoliisiasema havainnekuva.jpg

Uusi pääpoliisiasema ja poliisivankila rakentuvat Vantaan Jokiniemeen

SRV YHTIÖT OYJ    SIJOITTAJAUUTINEN      30.11.2022  KLO 10.00

Uusi pääpoliisiasema ja poliisivankila rakentuvat Vantaan Jokiniemeen

Uuden pääpoliisiaseman ja poliisivankilan rakennustyöt etenevät Vantaan Jokiniemessä. SRV ja Senaatti-kiinteistöt allekirjoittivat sopimuksen Vantaan pääpoliisiaseman ja poliisivankilan toteuttamisesta kesäkuussa 2022.

Kärkihankeallianssimallilla toteutettavan hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 86 miljoonaa euroa, josta SRV:n sopimuksen arvo on noin 77 miljoonaa euroa. Hankkeesta kirjautui 17 miljoonaa euroa SRV:n tilauskantaan kesäkuussa 2022, ja loput 60 miljoonaa euroa kirjautuu tilauskantaan marraskuussa 2022.

Poliisivankilan rakentaminen käynnistyi loppukesästä 2022, ja pääpoliisiaseman rakentaminen on käynnistynyt syksyllä 2022. Parhaillaan tontilla tehdään maanrakennustöitä.

”SRV on tehnyt Senaatti-kiinteistöjen kanssa yhteistyötä jo useissa vaativissa turvaluokitelluissa hankkeissa. Tällä hetkellä rakennamme myös Ouluun uutta pääpoliisiasemaa ja vankilaa. Senaatin kärkiallianssimalli on erinomainen esimerkki yhteistoiminnallisen urakoinnin tavasta, jolla voidaan toteuttaa tehokkaasti ja joustavasti vaativia hankkeita”, sanoo SRV:n pääkaupunkiseudun toimitilarakentamisen yksikönjohtaja Marko Räisänen.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen käyttöön rakentuvaan pääpoliisiasemaan keskitetään pääosa Vantaan poliisin palveluista. Pääpoliisiaseman ja poliisivankilan suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa on tavoitteena kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen. Hankkeen ympäristö- ja elinkaaritavoitteet on asetettu rakentamisen ympäristötehokkuutta mittaavan kansallisen RTS-ympäristöluokituksen pohjalta.

”Valmistuessaan Vantaan pääpoliisiasema on ensimmäinen uuden poliisitalokonseptin mukaisesti modulaarisesti suunniteltu uusi iso pääpoliisiasema ja siten maan modernein poliisin toimitila tässä kokoluokassa. Toimitilat suunnitellaan ja toteutetaan niin, että ne tukevat poliisin toimintaa, asiakkaiden asiointia ja nykyaikaisia työnteon tapoja”, kuvailee rakennuttajapäällikkö Johanna Virsu Senaatti-kiinteistöiltä.

Poliisivankilan on määrä valmistua loppuvuodesta 2023 ja pääpoliisiaseman syksyllä 2024. Poliisiaseman ja -vankilan kokonaispinta-ala on noin 19 800 bruttoneliömetriä.

Hankkeen tilaajana ja rakennuttajana toimii Senaatti-kiinteistöt, joka vastaa valtion kiinteistöistä ja työympäristöistä, niiden rakennuttamisesta, ylläpidosta ja kehittämisestä. Senaatti noudattaa toiminnassaan valtion omakustannusperusteista vuokrajärjestelmää, jossa vuokrilla katetaan kiinteistöjen investoinnit, ylläpito ja muut kiinteistöstä aiheutuvat kulut.

Marko Räisänen, yksikönjohtaja, Toimitilat PKS, SRV p. 040 684 4888, marko.raisanen@srv.fi
Riikka Leinonen, viestinnän asiantuntija, SRV, p. 040 182 1631, riikka.leinonen@srv.fi
Johanna Virsu, rakennuttajapäällikkö, Senaatti-kiinteistöt, p. 040 767 9199, johanna.virsu@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.