Rajattu_silhuetti.jpg

Tampereen Kansi saa ensimmäiset asukkaansa – Topaasin muutot käynnistyvät

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      1.9.2021    KLO 10.00

Tampereen Kansi saa ensimmäiset asukkaansa – Topaasin muutot käynnistyvät

Tampereen Kannelle on valmistunut korttelin ensimmäinen tornitalo Topaasi, jonka asukkaat muuttavat sisään tänään. Tampereen Kannen Topaasi on osa ainutlaatuista kokonaisuutta, joka muodostaa uudenlaisen asumisen, työskentelyn ja viihde-elämysten hybridikorttelin. Myös eteläkannen toisen tornitalon Opaalin rakennustyöt etenevät aikataulussa.

Tampereen Kansi on kaupungin keskustaan, junaradan päälle, rakentuva monipuolinen elämysten keskus, josta löytyy asuintornien lisäksi UROS LIVE -areena, Veikkauksen kasino, Lapland Hotelsin hotelli, liike- ja toimistotiloja, harjoitushalli sekä Kannen alainen pysäköintihalli. Kannelle ensimmäisenä valmistuvan Topaasin moderni 16 kerrokseen saakka kohoava profiili ja Daniel Libeskindin kansainvälinen arkkitehtuuri muodostavat uuden näyttävän maamerkin Tampereen silhuettiin.

”SRV on ollut kaupunkirakentamisen edelläkävijä Suomessa. Tampereen Kansi -hanke on yksi historiamme suuria rakennushankkeita. Kannen päälle rakentaminen, rakennuspaikka keskustan ytimessä junaratojen päällä ja rakennuksen särmikäs muoto ovat tuoneet hankkeeseen omat haasteensa. Olemme ylpeydellä luomassa kokonaista uutta hybridikorttelia. Nyt asuntojen valmistuessa onkin hienoa nähdä Kannen ensimmäisten asukkaiden muuttavan tornitaloon. Toivotamme heille miellyttävää muuttoa ja paljon onnea uusiin upeisiin koteihin”, kertoo SRV:n Alueyksiköiden johtaja Henri Sulankivi.

Hybridikorttelissa asuntoja ja toimitilaa

Topaasissa on yhteensä 16 kerrosta ja 105 asuntoa. Asuntojen koot vaihtelevat reilusta 21 neliömetristä 99 neliömetriin. Asuntojen keskihinta on noin 7800 euroa neliöltä. Asunnoista suurin osa on myyty, vapaana on vielä joitakin kaksioita ja kolmioita, sekä muutama yksiökin. Ylimpien kerrosten asunnot ovat pääosin kaikki myyty. Kysytyimpiä asuntoja ovat olleet pienimmät asunnot.

Topaasin asunnot alkavat vasta tornin seitsemännestä kerroksesta, ja niistä aukeaa komeat kaupunkinäköalat muun muassa Sorinsillan ja areenan suuntaan. Kahdeksannessa kerroksessa on myös lamellin päällä asuntopiha, josta löytyy niin rauhaisampaa oleskelualuetta kuin leikkikenttää lapsille.

Rakennuksen alemmissa kerroksissa 2.–7. Tampereen Kannen Kruunussa sijaitsee vuokrattavaa toimistotilaa. Kruunu tarjoaa huippusijainnin lisäksi ensiluokkaiset ja modernit toimitilat, jotka räätälöidään käyttötarkoitukseensa, ja kehitetyt tilaratkaisut ovat muuntojoustavia. Kruunussa sijaitsee tällä hetkellä jo Rambollin uusi Tampereen toimisto sekä Lippupisteen tilat. Kaksi toimistotilaa on vielä vuokrattavana.

Keskusta-asumista ja kansainvälistä arkkitehtuuria

Topaasin asunnot ovat moderneja, kompakteja ja valoisia kaupunkiasuntoja. Useimmissa asunnoissa on erikoisuutena parvekkeiden sijasta tyylikkäät viherhuoneet. Viherhuoneet ovat täysin sääsuojattuja sekä lämmintä tilaa, joka on erotettu asunnosta lasiseinällä. Rakennuksen särmikäs arkkitehtuuri on nähtävissä myös sisätiloissa esimerkiksi kolmionmallisissa ikkunoissa. Topaasin ulkopinnat on päällystetty alumiinilevyillä. Tampereen Kannen rakennuksista jokaisella on oma uniikki identiteettinsä, ja yhdessä ne luovat dynaamisen urbaanin horisontin, joka heijastaa valoa, väriä ja muotoa.

Parhaillaan eteläkannella Topaasin viereen on rakenteilla myös toinen asuintorni, Opaali, jonka arvioitu valmistuminen on syksyllä 2022. Lisäksi Kannella on parhaillaan käynnissä areenan, hotellin ja kasinon rakennustyöt, jotka saadaan päätökseen loppuvuodesta 2021.

Topaasin ja Opaalin tilaajana on Tampereen Tornit Ky, jonka omistajina ovat Tampereen Kannen sijoittajayhtiöt (OP, Lähi-Tapiola, Ilmarinen ja SRV) ja pääurakoitsijana toimii SRV.

Henri Sulankivi, johtaja, Alueyksiköt, SRV, puh. 040 820 7228, henri.sulankivi@srv.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Pyrkimyksemme on luoda uusi elinkaariviisas todellisuus, jossa rakentamisen ratkaisut turvaavat yhtä aikaa hyvinvoinnin, taloudellisen arvon sekä tilojen käyttäjien, asukkaiden ja ympäristön edun – vuosiksi ja sukupolviksi eteenpäin. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 975,5 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 4 200 alihankkijan verkoston.