Kuopion varastokirjasto_Näkymä itä_SRV.jpg

SRV on valittu toteuttamaan uusi Varastokirjaston toimitalo Kuopioon

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN    24.1.2023  KLO 10.00

SRV on valittu toteuttamaan uusi Varastokirjaston toimitalo Kuopioon

Senaatti-kiinteistöt ja SRV ovat allekirjoittaneet alustavan sopimuksen Varastokirjaston toteuttamisesta Kuopioon Hiltulanlahden kaupunginosaan. Hanke toteutetaan kokonaisvastuu-urakkana, ja SRV:n sopimuksen arvo on noin 18,5 miljoonaa euroa. Hankkeen investointipäätös on odotettavissa helmikuun 2023 aikana, minkä jälkeen osapuolet allekirjoittavat virallisen KVR-sopimuksen. Hanke kirjautuu SRV:n tilauskantaan kevään 2023 aikana.

Hankkeessa rakennetaan Varastokirjastolle uudet toimitilat, joiden laajuus on 10 570 bruttoneliömetriä. Hankkeen suunnittelu on käynnissä, ja rakennustyöt aloitetaan keväällä 2023. Rakennustöiden on määrä valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.

Varastokirjasto on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtakunnallinen kirjasto, joka palvelee tieteellisiä, yleisiä ja muita kirjastoja. Varastokirjaston päätehtävä on vastaanottaa ja säilyttää suomalaisista kirjastoista siirrettävää aineistoa sekä asettaa se tarvitsijoiden käyttöön. Nykyiset toimitilat sijaitsevat Kuopion Päivärannassa.

”Uusi Varastokirjasto on yhteiskunnallisesti merkittävä rakennus, joka palvelee kansalaisia ja tutkijoita ympäri Suomen. Osallistuimme Senaatin kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn, jonka aikana suunnittelimme suunnitteluryhmämme kanssa hankkimallemme tontille rakennuksen ja tilat, jotka mahdollistavat käyttäjän toiminnan vuosikymmeniksi eteenpäin. Iloksemme voitimme laadukkaalla ratkaisullamme ja pitkäaikainen yhteistyömme Senaatti-kiinteistöjen kanssa jatkuu. Tällä hetkellä rakennamme Senaatille muun muassa Ouluun uutta pääpoliisiasemaa ja vankilaa ja Vantaalle uutta pääpoliisiasemaa ja poliisivankilaa”, kertoo SRV:llä hankkeesta vastaava projektijohtaja Harri Martin.

”Varastokirjasto on ainutlaatuinen toimija, jolle ei ole aiemmin tehty uudisrakennusta. Hankkeessa sovelletaan uudenlaista urakkamuotoa, jossa myös tontti ja suunnittelu tulevat urakoitsijan kautta. Näin saadaan monipuolisesti urakoitsijan osaamista hankkeeseen”, kertoo rakennuttamisryhmän päällikkö Jarkko Karvonen Senaatti-kiinteistöiltä.

Hankkeen tilaajana ja rakennuttajana toimii Senaatti-kiinteistöt, joka vastaa valtion kiinteistöistä ja työympäristöistä, niiden rakennuttamisesta, ylläpidosta ja kehittämisestä. Senaatti noudattaa toiminnassaan valtion omakustannusperusteista vuokrajärjestelmää, jossa vuokrilla katetaan kiinteistöjen investoinnit, ylläpito ja muut kiinteistöstä aiheutuvat kulut.

Kimmo Hyry, yksikönjohtaja, SRV, puh. 0400 158 088, kimmo.hyry@srv.fi
Harri Martin, projektijohtaja, SRV,  puh. 0400 646 600, harri.martin@srv.fi
Riikka Leinonen, viestinnän asiantuntija, SRV, puh. 040 182 1631, riikka.leinonen@srv.fi
Jarkko Karvonen, rakennuttamisryhmän päällikkö, Senaatti-kiinteistöt, puh. 050 529 1404, jarkko.karvonen@senaatti.fi
Tuomas Koivumäki, rakennuttajapäällikkö, Itä-Suomen alue, Senaatti-kiinteistöt, puh. 0408454141, tuomas.koivumaki@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Arkkitehtiruutu Oy, SRV

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.