IMG_20220429_125455.jpg

Matinkylän lukion työmaalla muurattiin peruskivi – työmaa rakentuu elinkaariviisaasti

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      29.4.2022  KLO 13.30

Matinkylän lukion työmaalla muurattiin peruskivityömaa rakentuu elinkaariviisaasti

Espoon Matinkylän lukion ja urheiluhallin peruskivi muurattiin tänään 29. huhtikuuta. SRV:n toteuttaman koulun elementtirunkotyöt ovat käynnistyneet ja rakennustyöt saadaan päätökseen loppuvuodesta 2023. Uudet tilat otetaan käyttöön vuoden 2024 alusta. Valmistuessaan uusi lukio tarjoaa muuntojoustavat ja energiatehokkaat tilat noin 900 lukio-opiskelijalle.

Kauppakeskus Ison Omenan länsipuolelle toteutettavan uudisrakennuksen rakennuttaa Kiinteistö Oy Matinkylän lukio. Rakennuttajakonsulttina toimii Espoon kaupungin Tilapalvelut. Viisikerroksisen uudisrakennuksen laajuus on noin 11 000 bruttoneliömetriä. Kokonaisuus sisältää oppimisympäristöjen lisäksi kilpailutoiminnan mahdollistavan liikuntahallin. Yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana toteutettava hanke käynnistyi kehitysvaiheella lokakuussa 2020 ja rakentaminen käynnistyi loppuvuodesta 2021.

Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 30 henkeä, ja parhaimmillaan vahvuus tulee olemaan noin 100 henkeä. Rakennuskokonaisuus toteutetaan vaiheittain niin, että ensin rakennetaan lukio harjakorkeuteen ja sen jälkeen käynnistyvät urheiluhallin rakennustyöt. Parhaillaan työmaalla ovat käynnissä maanrakennustyöt putkitöineen ja lukio-osan elementtirunkotyöt. Tulevan lukiorakennuksen liikunta-alueen ja piha-aitojen tukimuurityöt ovat myös käynnissä. Rakennuksen runko, pilarit ja välipohjan ontelolaatat toteutetaan betonielementtirakenteisena. Julkisivuelementit ovat pääosin valkobetonisia elementtejä. Urheiluhalliin asennetaan teräksiset kattoristikot ja puuelementtikatto.

”Matinkylän lukion rakennustyöt etenevät hyvin ja aikataulussaan. Rakennushankkeen suunnitelmia kehitettiin kehitysvaiheen aikana yhteistoiminnallisessa hengessä hankkeen osapuolten kanssa. Toteutusratkaisu palvelee hienosti hankkeelle asetettuja tavoitteita, kuten Espoon kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. On hienoa olla mukana rakentamassa tulevaisuuden elinkaariviisaita oppimisympäristöjä”, kertoo SRV:n pääkaupunkiseudun toimitilarakentamisesta vastaava johtaja Jouni Forsman.

Elinkaariviisaat ratkaisut keskiössä

Hankkeen tavoitteena on rakennuksen energiankulutuksen ja ympäristökuormituksen vähentäminen ja tilojen muunneltavuus. SRV:n työmaat siirtyivät päästöttömiksi vuoden 2022 alusta lähtien, ja Matinkylän lukiohanketta rakennetaan käyttämällä uusiutuvaa tai päästötöntä sähköä, maalämpöä tai uusiutuvaa kaukolämpöä. Valmistuessaan rakennuksen pääasiallisena lämmityksenä on maalämpö ja maaviilennys, joka ohjaa kesällä lämpöä takaisin maaperään. Maalämpökaivojen poraus käynnistetään alkukesän aikana, jotta uusiutuvaa maalämmön energiaa voidaan hyödyntää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo rakentamisen aikana. Kaivot tullaan poraamaan noin 400 metrin syvyyteen. Lisäksi lukion katolle asennetaan aurinkopaneeleja.

”Yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka on osoittautunut hyväksi malliksi viedä vaativia hankkeita eteenpäin tiukoissa kustannuspuitteissa. Myös Espoon hiilineutraalisuustavoitetta on pystytty edistämään hankkeessa ja hakemaan optimaalisia ratkaisuja hyvällä yhteistyöllä”, Tilapalvelujen suunnittelupäällikkö Kimmo Martinsen kertoo.

Matinkylän lukioon tulee luokkatilojen lisäksi muuntojoustavia oppimisympäristöjä, jotka mukautuvat tulevaisuuden eri tarpeisiin. Vastaavia on aiemmin tehty lähinnä peruskoulurakennuksissa eikä lukioissa. Koulun tilat suunnitellaan ja mitoitetaan monenlaiseen toimintaan sopiviksi ja rakennuksen tilat toteutetaan niin, että tiloja voidaan yhdistää isompien opetusryhmien käyttöön.

Jouni Forsman, johtaja, Toimitilat PKS, SRV, puh. 040 519 0129,  jouni.forsman@srv.fi
Pertti Juntunen, hankepäällikkö, Espoo, puh. 043 827 1850, pertti.juntunen@espoo.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Lahdelma ja Mahlamäki Arkkitehdit, SRV

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.