Lieriöntäyttö_kotka_PasiHirvonen_MinnaNyman.jpg

Kotkan tapahtumakeskus Satama Areenan työmaalla muurattiin peruskivi

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      2.12.2021  KLO 12.00

Kotkan tapahtumakeskus Satama Areenan työmaalla muurattiin peruskivi

Kotkan tapahtumakeskus Satama Areenan peruskivi muurattiin tänään 2. joulukuuta. SRV:n toteuttama hanke rakentuu Kotkan Kantasatamaan ja valmistuu kesällä 2023. Tapahtumakeskuksen kantavassa rungossa tullaan käyttämään paljon puuta ja katon rakenteessa tullaan toteuttamaan pohjoismaiden suurin roikkuva puurakenne. Valmistuessaan tapahtumakeskus on energia- ja vesitehokas, käyttäjät huomioiva rakennus.

Merikeskus Vellamon ja Kotkan kantakaupungin väliin sijoittuvan Satama Areenan rakennuttaa Backstaff Oy ja sen toiminnoista vastaa Kotkan tapahtumakeskus Oy. Satama Areenan rakennustyöt alkoivat heinäkuussa 2021, ja ne valmistuvat kesällä 2023. Parhaillaan työmaalla on käynnissä maanrakennustyöt, perustustyöt ja betonielementtiasennukset. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 30 henkeä, ja parhaimmillaan vahvuus tulee olemaan noin 100 henkeä. Areenan laajuus on noin 7 700 bruttoneliömetriä.

Peruskiveen muurattiin perinteisesti muun muassa päivän lehdet ja kolikot, sekä yhteiskunnan nykyistä tilaa osuvasti kuvaava esine, joka kaupunkilaisten ideakilpailun tuloksena oli kirurginen kasvomaski.

”Satama Areena on meille erittäin mielenkiintoinen hanke sen elinkaariviisaiden materiaali- ja energiaratkaisujen sekä hankkeen erityisten puurakenteiden vuoksi. Meillä on hankkeeseen soveltuvaa hyvää kokemusta vastaavista vaativista puurakentamisen kokonaisuuksista ja näyttävistä areenahankkeista”, kertoo SRV:n toimitilarakentamisesta vastaava johtaja Jouni Forsman.

Puuta tullaan käyttämään hankkeessa materiaalina kokonaisvaltaisesti rakenteista sisäosiin saakka. Seinät ja välipohjat valmistetaan pääosin CLT-levystä. Osa puusta jää näkyviin seinissä ja välipohjien alapinnoissa.  Aulan ja salin rakenteissa käytetään myös liimapuupilareita ja palkkeja. Vesikattoelementit valmistetaan LVL-levyistä. Kantavien rakenteiden lisäksi puuta käytetään paljon myös sisäverhoiluissa. Kaikki puutuotteet valmistetaan pohjoismaisesta PEFC-sertifioidusta kuusesta. LVL-materiaali tulee Stora Enson Varkauden tehtaalta, liimapuut Versowoodin Heinolan tehtaalta, ja CLT-levyt Stora Enson Ruotsin Gruvönin tehtaalta.

Kohteen suunnittelussa ja materiaaleissa on kiinnitetty erityistä huomiota ekologisuuteen ja elinkaariviisauteen. Kantavissa rakenteissa käytettävät noin 1400 kuutiota puutuotteita sitovat yhteensä arviolta noin 970 tonnia enemmän hiilidioksidia, kuin niiden valmistuksessa syntyy päästöjä. Satama Areenaan tulee myös maalämpöratkaisu ja lisäksi rakennuksen katolle asennetaan 600 neliötä viherkattoa helpottamaan hulevesien hallintaa ja tukemaan luonnon monimuotoisuutta. Hankkeelle haetaankin Very Good -tason BREEAM -ympäristösertifiointia. Vaatimukset on huomioitu suunnitteluvaiheessa muun muassa kattavilla energiamittauksilla, vähäpäästöisillä materiaalivalinnoilla ja toteutusvaiheessa esimerkiksi vähentämällä syntyvää jätettä ja kasvattamalla jätteiden kierrätysastetta.

”Arkkitehtisuunnittelun ja rakentamisen lähtökohtina ovat olleet muun muassa kestävyys, materiaalitehokkuus, vähähiiliset rakenteet ja kestävät energiaratkaisut. Ne yhdistettynä rakennuksen erinomaiseen toiminnallisuuteen antavat hyvät lähtökohdat monipuoliselle tapahtumatoiminnalle Satama Areenalla”, kertoo Kotkan tapahtumakeskus Oy:n toimitusjohtaja Minna Nyman.

”Hankkeen käynnistäminen on vaatinut päättäjiltä rohkeaa ja ennakkoluulotonta toimintaa. Satama Areena tulee valmistuttuaan tukemaan tapahtuma- ja matkailuelinkeinon kasvua Kotkan seudulla sekä lisäämään kaupungin houkuttelevuutta, elinvoimaisuutta ja hyvinvointia,” kommentoi Backstaff Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Lepistö.

Jouni Forsman, johtaja, Toimitilat, pks, SRV, puh. 0405190129, jouni.forsman@srv.fi
Harri Martin, projektijohtaja, SRV, puh. 0400 646 600, harri.martin@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Minna Nyman, toimitusjohtaja, Kotkan tapahtumakeskus Oy, puh. 040 7092982, minna.nyman@satama.fi

Aleksi Sallinen, projektipäällikkö, Backstaff Oy, puh. 040 144 0414, aleksi.sallinen@kotka.fi
Tapio Lepistö, hallituksen puheenjohtaja, Backstaff Oy, puh. 050 075 0171, tapio.lepisto@hll.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: ALA Arkkitehdit Oy, SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen kaupunkikeskusten rakentajana ja olla alan innostavin työpaikka. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä vuodesta 2007 listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 1 061 miljoonaa euroa ja meillä työskentelee yli 1 000 ihmistä. Lisäksi työllistämme hankkeissamme lähes 4 000 alihankkijan verkoston.