Ulkokuva_oikeustalo.JPG

Espoon uusi oikeustalo valmistui Otaniemeen – energiatehokkaat tilat otetaan käyttöön kesän aikana

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      08.07.2022  KLO 14.15

SRV:n rakentama Espoon oikeustalo on valmistunut Espoon Otaniemeen. Hanke toteutettiin Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöille (eQ) ja Espoon Open Innovation House -kiinteistön laajennusosaan sijoittuvat tilat Espoon uudelle oikeustalolle. Osoitteessa Maarintie 4 sijaitseva 4-kerroksinen rakennus on laajuudeltaan noin 8600 kerrosneliömetriä. Rakentaminen käynnistyi tammikuussa 2021. Luovutuksen jälkeen työmaalla jatketaan vielä kesän ajan pihatöitä.

Osana energiatehokkuutta suunnittelussa ja rakentamisessa on panostettu ympäristövastuuseen ja ekologiseen kestävyyteen. Oikeustalossa on huomioitu uusiutuvan energian tuotanto ja vähähiilisen energian käyttö. Oikeustalo on hiilineutraali lämmityksen, jäähdytyksen ja sähkön osalta.

Oikeustalon energiankulutusta seurataan kattavan rakennusautomaatioon liitetyn energianmittausjärjestelmän avulla, jolloin kiinteistön energiatehokkuutta voidaan optimoida rakennuksen käyttöönoton jälkeen. Hankkeeseen on haettu BREEAM New Construction 2016 mukaista ympäristösertifikaattia tasolle Very Good.

”Meille on SRV:llä tärkeää, että valitsemme yhdessä kumppaniemme kanssa kestäviä ratkaisuja. Kestävät ja elinkaariviisaat rakennukset suunnitellaan niin, että ne eivät hukkaa energiaa ja energia tuotetaan puhtaalla, uusiutuvalla energialla tai päästöttömästi. Kestävissä ja elinkaariviisaissa kohteissa on mahdollista toteuttaa myös käytönaikainen energiaoptimointi, jonka avulla sekä ylläpidetään käyttäjille miellyttäviä olosuhteita että minimoidaan energiankulutuksen ympäristövaikutuksia”, kertoo SRV:n toimitilarakentamisesta vastaava johtaja Jouni Forsman.

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt järjesti Espoon uuden oikeustalon tiloista tilakilpailutuksen julkisena hankintana 2019 syksyllä. Kilpailun voitti eQ yhteiskuntakiinteistöt, joka rakennutti uudisrakennuksen ja omistaa kiinteistön. Senaatti-kiinteistöt on sisäänvuokrannut tilat ja vuokrannut ne edelleen oikeushallinnon toimijoille.

Uudisrakennuksen toimitilat tulevat Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden, Ulosottolaitoksen ja Syyttäjälaitoksen toimipisteiden käyttöön. Rakennuksessa on noin 200 toimistotyöpisteen lisäksi asiakaspalvelu- ja istuntosalitilat. Espoon uusi oikeustalo otetaan käyttöön vaiheittain heinä-elokuun 2022 aikana.

Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Kati Jokelainen, asiakkuusryhmän päällikkö, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 7754566, kati.jokelainen@senaatti.fi
Maarit Liukko, rakennuttajapäällikkö, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 8457223, maarit.liukko@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Senaatti-kiinteistöt

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.

Ladattavat kuvat