Muutostyöt_allianssi_SRV.jpg

Allianssihankkeena toteutetut Helsinki-Vantaan lentoaseman entisten lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt SRV:n osalta valmiina

SRV YHTIÖT OYJ          LEHDISTÖTIEDOTE          30.3.2023 KLO 9.15

Allianssihankkeena toteutetut Helsinki-Vantaan lentoaseman entisten lähtö- ja tuloaulojen  muutostyöt SRV:n osalta valmiina

SRV:n yhdessä allianssikumppaneiden Finavian, Arkkitehtitoimisto ALA:n, Arkkitehtitoimisto HKP:n ja Ramboll Finlandin kanssa toteuttama Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin muutostöiden rakentamisvaihe on valmistunut. Muut muutostyöt ja käyttöönottovaihe ovat vielä kesken.

Noin 30 000 neliömetriä käsittävät muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja terminaalin laajentamista. Remontissa entinen lähtöaula on uudistettu täysin ja sulautettu osaksi lentojen porttialuetta. Terminaalin uudisosa, lentoaseman uusi sisäänkäynti uusinen lähtö- ja tuloauloineen, avautui matkustajille joulukuussa 2021. SRV on päätoteuttajana vastannut koko laajennus- ja muutoshankkeen allianssin johtamisesta.

Allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman muutoshankkeen käynnistämisestä elokuussa 2021. Muutostyöt matkatavaran luovutusaulassa ja entisessä lähtöaulassa käynnistyivät välittömästi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen osittain samanaikaisesti terminaalin laajennusosan rakentamisen kanssa. Uusi lähtevälle matkatavaralle tuleva kuljetusjärjestelmä edellytti entiseen lähtöaulaan isoja rakenteellisia muutoksia, jotka toteutettiin samaan aikaan uudisosan rakentamisen kanssa. Täysimääräisesti muutostyöt aloitettiin, kun terminaalin uusi laajennusosa otettiin käyttöön joulukuussa 2021.

Terminaalin muutostöissä ensimmäisen kerroksen matkatavaran luovutusaulat on yhdistetty yhdeksi keskitetyksi alueeksi ja tiloja on laajennettu ja uudistettu. Toisessa kerroksessa sijaitsevaan entiseen lähtöaulaan on saatu muutostöiden myötä lisää tilaa ja matkustajien kulkureittejä on parannettu.

Matkustajien huomioiminen rakentamisen keskellä on ollut etusijalla

Lentoasemaa on uudistettu keskellä ympärivuorokautista toimintaa ja asiakasvirtoja. Töitä on tehty nopeallakin syklillä, koska lentoasematoimintoja ei voi häiritä tai keskeyttää. Lentoasemalla työskenneltäessä kaikki työvaiheet tulee suunnitella huolellisesti etukäteen. ”Töiden ennakkosuunnittelu yhdessä tilaajan kanssa ja työvaiheiden etukäteen hyväksyttäminen on ollut edellytyksenä jokaisen työvaiheen käynnistämiselle. Meidän tehtävämme on ollut huolehtia siitä, etteivät muutostyöt aiheuta matkustajille häiriötä”, kertoo allianssin projektipäällikkö Jasmiina Hietala SRV:ltä.

”Finavian 10-vuotisen ja yli miljardin euron investointiohjelman tavoitteena on kehittää Helsinki-Vantaan palveluita ja parantaa asiakaskokemusta sekä lisätä kapasiteettia. Tulokset näkyvät jo matkustajille. Saimme hiljattain tärkeän tunnustuksen, kun Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan parhaana lentokenttänä omassa kokoluokassaan. Keskeisellä sijalla allianssikumppanien yhteistyössä on ollut tukea sujuvan ja mutkattoman asiakaskokemuksen ja kestävän kehityksen toteutumista”, sanoo Finavian projektipäällikkö Tuomo Lindstedt.

Finavian investointiohjelma päättyy syksyllä 2023, jolloin Helsinki-Vantaan uudet ja uudistetut tilat sekä palvelut saadaan matkustajien käyttöön.

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat: SRV

Jasmiina Hietala, allianssin projektipäällikkö, SRV, p. 040 358 3201, jasmiina.hietala@srv.fi

Heli Pulkkinen, viestinnän asiantuntija, SRV, p. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

Finavia Oyj, Media Desk, p. 020 708 2002, comms@finavia.fi (ARKISIN klo 9-16)

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.