Spinnova_visualisointi_ArkkitehtipalveluOy.jpg

SRV rakentaa Jyväskylän Eteläporttiin Woodspinin kuitutehtaan

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      31.8.2021    KLO 10.00

SRV rakentaa Jyväskylän Eteläporttiin Woodspinin kuitutehtaan

SRV ja kuntien omistama kiinteistökehitysyhtiö Jykia ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen kuitutehtaan toteuttamisesta Jyväskylän Eteläporttiin. Hankkeen kokonaisarvo on noin 50 miljoonaa euroa, josta projektinjohtourakan osuus noin 16 miljoonaa euroa. Hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan elokuulle, ja rakennustyöt käynnistyvät syksyllä 2021. Tehdastilat valmistuvat vuoden 2022 lopussa.

Jykia rakennuttaa tehtaan materiaali-innovaatioyhtiö Spinnovan ja selluyhtiö Suzanon yhteisyritykselle, Woodspin Oy:lle. Jyväskylän eteläpuolella sijaitsevalle, kehittyvälle Eteläportin teollisuusalueelle rakentuvassa tehtaassa tullaan valmistamaan kuitua selluloosasta tekstiiliteollisuuden tarpeisiin. Samassa kiinteistössä tulee toimimaan myös Suzano Finland Oy:n MFC-laitos sekä Spinnovan tuotekehitys ja pääkonttori.

Kiinteistön pinta-ala on noin 11 500 m², joka muodostuu noin 9 500 m² tuotantohalleista ja noin 2 000 m² toimisto- ja laboratorio-osasta. Tontilla on kesän aikana tehty esirakentamista. SRV käynnistää perustustyöt syyskuun alussa. Elementtirungon asennus aloitetaan syys-lokakuun vaihteessa.

”Lähdemme ilolla ja ylpeydellä toteuttamaan Jyväskylään uutta kuitutehdasta. Hanke sopii erinomaisesti uuteen strategiaamme - erityispaino hankkeessa on nimenomaan kestävillä elinkaariviisailla energiaratkaisuilla”, sanoo SRV:n Alueyksiköiden johtaja Henri Sulankivi.

Tehtaassa valmistetaan SPINNOVA®-kuitua, joka on ekologinen, ilman liuottamista tai haitallisia kemikaaleja valmistettu kuitu. Kestävät energiaratkaisut ovat avainasemassa uuden tehtaan rakentamisessa.

”Tästä tulee poikkeuksellisen puhdas ja energiatehokas laitos, joka toimii uusiutuvalla energialla ja talteen otetulla lämpöenergialla, lisäksi tehdas tuottaa energiaa takaisin kaukolämpöverkkoon. Prosessimme ainoa sivuvirta on vesihöyry, joka johdetaan pääosin takaisin prosessiin”, kertoo Spinnovan toimitusjohtaja ja toinen perustaja Janne Poranen.

”Jo tarjousvaiheessa oli selvää, että kohteen vaativuus ja tiukka aikataulu aiheuttivat hankkeelle tavallista enemmän haasteita. Saimme hyvin urakkatarjouksia, joista päätoteuttajaksi valikoitui SRV. Projektin aikatauluttaminen on nyt erityisen tärkeää ja koko projektihenkilöstön yhteistyö sekä ammattitaito nousevat pääosiin. Hanke myös vahvistaa uutta Etelänportin alueen kehittymistä ja tuo alueelle merkittävää työllisyysvaikutusta”, sanoo Jykian toimitusjohtaja Seija Takanen.

Henri Sulankivi, johtaja, Alueyksiköt, SRV, puh. 040 820 7228, henri.sulankivi@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Seija Takanen, toimitusjohtaja, Jykia, puh. 040 519 5732, seija.takanen@jykia.fi
Janne Poranen, toimitusjohtaja, Spinnova, janne.poranen@spinnova.fi

Tiedotteen liitteenä olevat kuva: Arkkitehtipalvelu Oy, SRV

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Pyrkimyksemme on luoda uusi elinkaariviisas todellisuus, jossa rakentamisen ratkaisut turvaavat yhtä aikaa hyvinvoinnin, taloudellisen arvon sekä tilojen käyttäjien, asukkaiden ja ympäristön edun – vuosiksi ja sukupolviksi eteenpäin. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 975,5 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 4 200 alihankkijan verkoston.