Pääpoliisiasema_julkisivu_1_150524.jpg

Oulussa vietettiin pääpoliisiaseman ja vankilan yhteishankkeen harjannostajaisia

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE      16.5.2024  KLO 14.00

Oulun pääpoliisiaseman ja Oulun vankilan rakennustyöt etenevät aikataulussa, ja harjannostajaisia juhlittiin tänään 16.5. työmaalla Ruskonselässä. Kyseessä on Suomen ensimmäinen samalle tontille rakennettava poliisin ja vankilan yhteishanke. Hanke valmistuu vaiheittain vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Pääpoliisiaseman rakentamisessa on käynnissä sisävalmistusvaihe. Työn alla ovat muun muassa lattiapäällyste, maalaus- ja tasoitetyöt, laatoitustyöt, alakattotyöt sekä kalusteasennukset. Lisäksi sähkö- ja LVI-työt ovat käynnissä. Julkisivumuuraukset valmistuvat kokonaisuudessaan kevään aikana.

Vankilan maarakennus- ja perustustyöt sekä betonielementtien asennustyöt, vesikattotyöt sekä muut runkotyöt on pääosin tehty. Väliseinien muuraus- ja levytystyöt ovat käynnissä ja talotekniikan asennukset ovat käynnistyneet. Vankilaa ympäröivä muuri on valmistunut.

Syksyllä 2022 käynnistyneet pääpoliisiaseman ja istuntosalien rakennustyöt valmistuvat vuoden 2024 loppuun mennessä, ja pääpoliisiasema aloittaa toiminnan vaiheittain alkuvuoden 2025 aikana. Vankilan rakentaminen aloitettiin keväällä 2023, ja se valmistuu lokakuussa 2025. Vankila aloittaa toiminnan viimeistään alkuvuodesta 2026. Kokonaisuudessaan hanke kattaa 32 400 bruttoneliötä, ja sen kokonaiskustannusarvio on 130 miljoonaa euroa.

Hankkeen rakennuttajana toimii valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt, ja hanke toteutetaan Senaatti-kiinteistöjen allianssimallilla. Päätoteuttajana toimii SRV. Työmaalla työskentelee keskimäärin noin 300 henkilöä, ja työmaan suora työllistävä vaikutus on noin 600 henkilötyövuotta.

Merkittävä juhlapäivä rakennushankkeelle

Rakennustyömaalla juhlittiin tänään harjannostajaisia, kun rakennushankkeen eri osapuolet ja yhteistyökumppanit saapuivat juhlistamaan tärkeää virstanpylvästä. Tilaisuudessa puhuneet sisäministeri Mari Rantanen, oikeusministeri Leena Meri, Senaatti-kiinteistöjen operatiivinen johtaja Tuomas Pusa, Poliisihallituksen teknologiajohtaja Tapio Aaltonen, Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Anna Arola-Järvi ja Oulun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jarmo Husso toivottivat kaikki menestystä hankkeelle ja sen toteuttajille. Harjannostajaisten perinteiden mukaan työmaan juhlassa viihdytti paikallinen imitaattori.

”Harjannostajaiset on rakentajien juhla, jossa kaikki työmaalla toimivat voivat olla ylpeitä osuudestaan uudenlaisessa viranomaisten yhteistyötä kehittävässä hankkeessa. Oulun yhteishankkeen vahvuus syntyy poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen sekä käräjä- ja hovioikeuden helpottuvasta yhteistyöstä. Samalle tontille sijoittumisen on arvioitu tuottavan miljoonan vuosittaiset synergiahyödyt Rikosseuraamuslaitokselle ja poliisille. Sijainti samalla tontilla mahdollistaa myös tukitilojen, kuten turvatarkastuksen ja kokoustilojen yhteiskäyttöisyyden, mikä tekee kokonaisuudesta kustannustehokkaan”, sanoi juhlapuheessaan Senaatti-kiinteistöjen operatiivinen johtaja Tuomas Pusa (konsernijohtaja 1.7.2024 alkaen).

Uudenlainen tilaratkaisu tekee henkilöstön työstä sujuvampaa

Hankkeessa on kyse Suomessa täysin uudenlaisesta ratkaisusta, jossa vankila ja poliisin tilat sekä istuntosalit rakennetaan samalle tontille sisäyhteydellä. Poliisin ja vankilan yhteinen tilaratkaisu tuo merkittäviä toiminnallisia, logistisia ja tilankäytöllisiä hyötyjä. Tavoitteena on toteuttaa toimitilakonseptien mukaiset terveelliset, turvalliset ja toimintaa tukevat tilat. Uusissa tiloissa tulee työskentelemään yhteensä noin 500 työntekijää.

Pääpoliisiasemaan sijoitetaan poliisilaitoksen johto ja hallintoa, valvonta- ja hälytystoiminta, rikostutkinta ja poliisivankila. Lisäksi uudisrakennukseen sijoittuu Keskusrikospoliisin Oulun-yksikkö. Poliisin lupapalvelut jäävät Oulun keskustaan myös uuden poliisitalon valmistuttua. Oulun vankilaan toteutetaan moderni satapaikkainen tutkinta- ja vankeusvankila miehille ja naisille sekä nuorille, alaikäisille ja erityistä tukea tarvitseville.

Poliisiaseman ja vankilan väliin sijoitetaan toimijoiden yhteisiä tiloja, kuten asiakkaiden vastaanotto- ja tarkastustilat, turvatarkastus ja kokoustiloja. Yhteiseen käyttöön sijoitetaan myös tuomioistuimia varten istuntosali, jossa Oulun käräjäoikeus ja Rovaniemen hovioikeus käsittelevät vangittuja koskevia rikosasioita.

Tilojen suunnittelussa on otettu huomioon myös energiatehokkuustavoitteet. Pääpoliisiaseman katolle rakennetaan aurinkovoimala, jonka tuotantoteho on 300 kilowattipiikkiä (kWp) ja vuosituottoarvio 270 000 kWh. Se vastaa noin 130 kerrostalokaksion vuosikulutusta.

Oulussa poliisi toimii tällä hetkellä viidessä eri osoitteessa ja vankila vuonna 1885 valmistuneessa historiallisessa rakennuksessa.

Hankkeen verkkosivu: https://www.senaatti.fi/hankkeet/oulun-paapoliisiasema-ja-oulun-vankila/

Senaatti-kiinteistöt, Harri Karjula, rakennuttamisryhmän päällikkö, puh. 0500 584 216, harri.karjula@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV

Facebook   LinkedIn   X   Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.