Kansallismuseo_lisärakennus_Portti_ulkoa.jpg

SRV toteuttaa Kansallismuseon lisärakennuksen rakennustyöt Senaatti-kiinteistölle

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      4.2.2022  KLO 13.30

SRV ja Senaatti-kiinteistöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kansallismuseon lisärakennushankkeesta. Kärkihankeallianssimallilla toteutettavan hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 55 miljoonaa euroa, josta SRV:n urakan osuus on noin 45,6 miljoonaa euroa. Hankkeen kehitysvaihe käynnistyy välittömästi. Toteutusvaiheeseen siirtymisestä tehdään erillinen päätös arviolta syksyllä 2022, jolloin hanke siirtyy SRV:n tilauskantaan.

Hankkeessa toteutetaan vuonna 1910 valmistuneen Kansallismuseon yhteyteen laajennusosana lisärakennus, jonka toiminnot tulevat sijoittumaan pääosin maan alle. Kansallismuseon yli satavuotisen historian suurin rakennushanke tuo lisää tilaa voimakkaasti uudistuneelle museotoiminnalle. Uudisosa toteutetaan museon nykyiselle tontille, jossa laajennus yhdistyy historialliseen päärakennukseen. Lisärakennuksen laajuus on noin 5 700 kerrosneliötä, josta alle tuhat kerrosneliötä sijaitsee maan päällä ja muut tilat maan alla kahdessa tasossa.

Kehitysvaiheen aikana haetaan yhteisesti osapuolten kanssa lopulliset tekniset toteutusratkaisut, jotka palvelevat parhaiten hankkeelle asetettavia tavoitteita. Erityishuomiota kiinnitetään rakennuksessa mahdollisimman vähähiilisten ratkaisujen toteuttamiseen. SRV:n työmaat siirtyivät päästöttömiksi vuoden 2022 alusta lähtien ja Senaatti puolestaan on sitoutunut Päästöttömät työmaat -green deal-sopimukseen. Hankkeen yhteisenä tavoitteena on minimoida uudisrakennuksen hiilijalanjälki ja maksimoida hankkeen hiilikädenjälki. Hankkeen rakennustyöt on suunniteltu käynnistyväksi syksyllä 2022 ja Kansallismuseon lisärakennus valmistuu kesällä 2025. Uusi museokokonaisuus avataan tammikuussa 2026.

”SRV:llä on pitkät perinteet kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kiinteistöjen uudistamisesta ja kehittämisestä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Lähdemme jälleen innolla uuteen merkittävään hankkeeseen toteuttamaan suomalaisten kansallisaarteen Kansallismuseon uudisosaa. Suunnittelussa ja toteutuksessa tullaan huomioimaan kestävät ja vähähiiliset ratkaisut. Parhaillaan luomme Helsingin keskustaan Lasipalatsinaukiolle myös Kulttuurikasarmin uudistusta ja toteutamme Kansallisteatterin sekä Snellmanian peruskorjausta”, kertoo SRV:llä hankkeesta vastaava yksikönjohtaja Marko Räisänen.

Hankkeen tilaajana ja rakennuttajana toimii valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt, jonka hallinnassa on lukuisa määrä kulttuurihistoriallisesti arvokkaita valtion kiinteistöjä.

”Hanke toteutetaan Senaatin kärkihankeallianssimallilla, jonka olemme kehittäneet erityisen vaativien rakennushankkeidemme toteuttamiseen. Lähdemme yhteistyössä SRV:n ja muun hankeorganisaation kanssa kehittämään hanketta, jotta tilaajan hankkeelle asettamat tavoitteet saavutetaan parhaalla mahdollisella lopputuloksella”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Jukka Lallo.

Laajennuksen suunnittelee JKMM Arkkitehdit, ja suunnitelma perustuu heidän yleisen kaksivaiheisen arkkitehtuurikilpailun voittaneeseen ehdotukseensa ”Atlas”. Kansallismuseon päärakennuksen on suunnittelut arkkitehtikolmikko Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen.

Marko Räisänen, yksikönjohtaja, SRV, puh. 040 684 4888, marko.raisanen@srv.fi
Jukka Lallo, rakennuttajapäällikkö, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 334 1267, jukka.lallo@senaatti.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: JKMM Arkkitehdit, SRV

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa sekä Suomessa että Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 932,6 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston.