Metsä Wood - Ulkoperspektiivi sisäänkäynti.png

SRV rakentaa Metsä Woodille suuren kertopuutehtaan Äänekoskelle

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      31.08.2023   KLO 14.30

SRV rakentaa Metsä Woodille suuren kertopuutehtaan Äänekoskelle

SRV ja Metsä Wood ovat allekirjoittaneet sopimuksen kertopuutehtaan toteuttamisesta Äänekoskelle. Hanke toteutetaan yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, ja SRV:n urakkasopimuksen arvo on noin 86 miljoonaa euroa.

Rakentamisen valmistelut käynnistyvät välittömästi. Sopimuksen myötä hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan elokuulle 2023 ja se jatkaa näin osaltaan yhtiön jo viime vuonna kasvuun kääntyneen tilauskannan vahvistamista.

Toteutettava 50 000 neliömetrin laajuinen LVL-tehdas rakentuu Äänekosken laajentuvalle tehdasalueelle nykyisen tehdasintegraatin yhteyteen. Tuleva kertopuutehdas valmistaa tuotteita rakennusteollisuuden käyttöön.

Yhteistoiminnan hengessä suunnittelu ja toteutus

Huomattavan kokoisen teollisuuslaitoksen rakennustyöt valmistuvat kesällä 2025. Hankkeen rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 1 000 henkilötyövuotta. Tehtaan tuotannon arvioidaan käynnistyvän loppuvuodesta 2026.

”Äänekosken kertopuutehdas toteutetaan modernilla yhteistoiminnallisella urakkamuodolla, mikä on etujensa takia selvästi yleistymässä teollisuuden hankkeissa. Kehitysvaiheessa olemme vieneet hankkeen suunnittelua ja yhteensovitusta eteenpäin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa, ja nyt pääsemme siirtymään toteutusvaiheeseen. Samalla urakkamallilla olemme onnistuneesti toteuttaneet mm. Woodspinin kuitutehtaan sekä monitoimihallin RMC:lle, ja parhaillaan toteutamme myös Vantaalla tehdasrakennusta piikiekkoja valmistavalle Okmeticille”, kertoo SRV:n alueyksiköiden vastaava johtaja Hannu Lokka.

Rakennuksen suunnittelua ja rakentamista toteutetaan elinkaariviisaasti energiatehokkuus ja tulevaisuuden monipuoliset käyttötarpeet huomioiden. Rakennus lämpenee prosessin hukkalämmöllä, joka otetaan talteen ja käytetään siis rakennuksen lämmittämiseen. Tuotantokatkoksia varten toteutettava varalämmitysjärjestelmä varmistaa, että tehtaassa on aina hyvät olosuhteet. Laitoksen prosessit ja lämmitys tulevat toimimaan läheisen biotuotetehtaan tuottamalla bioenergialla.

Myös tehtaan rakentamisessa hyödynnetään ympäristöystävällisiä materiaaleja. Seinärakenteissa käytetään sandwich-paneeleja, joiden eristeenä käytetty palamaton mineraalivilla soveltuu uusiokäyttöön ja on täysin kierrätettävä, vähentäen rakennusvaiheen aikaisia hiilidioksidipäästöjä.

”Kumppanivalintaamme vaikuttivat etenkin SRV:n osaaminen teollisessa projektirakentamisessa ja läheiseen yhteistyöhön perustuva urakkamalli”, kertoo Metsä Woodin toimialajohtaja Jaakko Anttila.

Hannu Lokka, johtaja, strateginen hankekehitys, SRV, puh. 0400 454 342, hannu.lokka@srv.fi

Maiju Hytönen, viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 542 9304, maiju.hytonen@metsagroup.com
Jaakko Anttila, Metsä Woodin toimialajohtaja, puh. 050 406 0614, jaakko.anttila@metsagroup.com

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: SRV, UKI Arkkitehdit Oy

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 800 kumppanin verkoston.