Siivous harmittaa suomalaisia arkirutiineista eniten, seuraavana liian lyhyet yöunet, paljastaa SRV:n tutkimus

Lehdistötiedotteet

Siivous harmittaa suomalaisia arkirutiineista eniten, seuraavana liian lyhyet yöunet, paljastaa SRV:n tutkimus

Rakennusyhtiö SRV:n tilaamassa ”Mikä arjessa harmittaa” -kyselytutkimuksessa* selvitettiin, mikä suomalaisia arjessa harmittaa tai toisaalta, mitkä asiat tuovat arkeen iloa ja energiaa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös erilaisten asumiseen liittyvien palveluiden nykykäyttöä ja kiinnostusta niitä kohtaan tulevaisuudessa.

Suomalaisten arjen ilonaiheet liittyvät ystäviin, yhdessäoloon, perheen kanssa vietettyyn aikaan, lapsiin ja lapsenlapsiin, ruokailuun ja ruoanlaittoon, liikuntaan ja harrastuksiin sekä työhön ja työkavereihin. Sekä lapsiperheillä että pariskunnilla isoin arjen tyytyväisyyttä lisäävä asia on parisuhde ja perhe. Yksinasuvat puolestaan ovat tyytyväisimpiä vapaa-ajan laatuun ja määrään.
Sekä naisia että miehiä harmittaa arjessa eniten siivous. Myös liian vähäinen unensaanti ja asioiden hoitoon kuuluva aika kuuluvat sekä miesten että naisten top 3 -harmituksiin. Ruuhkavuosia eläviä 35-44-vuotiaita harmittaa siivoustakin enemmän liian vähäiset yöunet. Naisia harmittaa miehiä enemmän ruoanlaitto, ruokakaupassa käynti ja siivous. Miehiä puolestaan harmittaa naisia enemmän liikenne, ruuhkat ja pysäköinti, liian vähäinen aika ystäville ja läheisille, työmatkaan kuluva aika sekä auton ylläpito ja huolto.

– Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän pohjan asumista helpottavien palveluiden suunnitteluun. Haluamme, että arki on meidän kohteissamme mahdollisimman sujuvaa ja kestävää. Rakennamme asuntomme kaupunkien parhaille sijainneille, jolloin aikaa säästyy työmatkoilta ja kauppareissuilta. Tähän kun lisätään vielä arkea helpottavat asumisen palvelut, voivat asukkaat keskittyä arjessa siihen, mikä heille tuottaa eniten iloa, kertoo Kalasataman tornitalojen palvelukonseptin kehittämisestä SRV:llä vastaava Arto Huuskonen.

 

Koiran ulkoilutus, kukkien kastelu ja ruokaostokset palveluna

Asuminen on palvelullistumassa ja suomalaiset ovat entistä kiinnostuneempia korvaamaan asioiden omistamisen erilaisilla yhteiskäyttötuotteilla ja ostetuilla palveluilla. Tällä hetkellä käytetyimpiä asumisen palveluita ovat ruokien tilaaminen kotiin sekä auton ylläpitoon liittyvät palvelut. Eniten kasvupotentiaalia on siivouspalveluilla, joita jopa 42 prosenttia tutkimukseen osallistuneista olisi kiinnostunut tilaaman lähitulevaisuudessa, vaikka nykykäyttö on vielä vähäistä. Myös kotitalkkaripalvelut ja ruokaostosten ostaminen netistä kiinnostavat. Kynnys ostaa erilaisia asumisen palveluita olisi matalampi, jos niiden ostaminen olisi helpompaa.

Arto Huuskosen mukaan tämä asumisen selkeä trendi ollaan havaittu myös SRV:llä. Kalasataman torneissa palvelut voi hankkia kätevästi yhdestä paikasta, ja tulevat asukkaat on otettu tiiviisti mukaan palvelujen suunnittelutyöhön heti alkumetreistä lähtien.
– Asiakkaamme ovat kertoneet millaisia tarpeita ja toiveita heillä on hyvän arjen ja asumisen suhteen, ja tämä tutkimus tuo lisää tietoa aiheesta. Kalasataman asuintornien Majakan ja Loiston palveluita suunniteltaessa olemme järjestäneet erilaisia asiakastyöpajoja, jotta palvelukokonaisuudesta saadaan juuri sellainen, minkä asukkaat haluavat. Tulevien asukkaiden toiveesta tuomme aula- ja siivouspalveluiden lisäksi esimerkiksi lemmikkien ulkoilutuspalvelun ja kukkien kastelun osaksi palveluvalikoimaa, kertoo Huuskonen.

– Fiksu Kalasatama -hankkeessa visiona on tarjota tunti lisää aikaa päivään. Kalasataman asuintorneissa asuville tämä lupaus tulee ylittymään sujuvan liikkumisen ja arkea helpottavien palveluiden myötä, lupaa Arto Huuskonen. Metrolla pääsee kuivin jaloin suoraan kotiin ja REDIn vapaa-ajan tarjonta on hissimatkan päässä, Huuskonen summaa.

*SRV:n tilaamaan ja Dagmarin toteuttamaan tutkimukseen vastasi 21.- 26.11.2018 välisenä aikana 18-74-vuotiaat Uudellamaalla itsenäisesti asuvat suomalaiset, jotka voisivat harkita seuraavaksi asunnokseen kerrostaloasuntoa. Otos, 322 vastaajaa, on väestöä edustava.

 

Lisätiedot:

Elina Tompuri, viestintäpäällikkö, SRV
p. 050 331 6608, elina.tompuri@srv.fi

Heli Pulkkinen, tiedottaja, SRV
p. 050 411 0787, heli.pulkkinen@srv.fi

Jaa sivu