Tuleeko robottiautosta ratkaisu viimeisen kilometrin ongelmaan?

Asuminen

Tuleeko robottiautosta ratkaisu viimeisen kilometrin ongelmaan?

Renault Twizy, hieman skootterin näköinen sähköauto seisoo Kivistön asemalla. Auton katolla sojottaa tutkalaitteisto vinkkinä siitä, että kyseessä ei ole ihan normaali sähköauto. Tämä auto liikkuu nimittäin automaattisesti ja itsenäisesti tietokoneohjelmiston ja 3D-lasertutkan avulla.

Kivistön asemalla testataan tänä kesänä sitä, miten automaattisesti ja itsestään liikkuvaa autoa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää niin sanotun viimeisen kilometrin ongelman ratkaisemiseen. Joukkoliikenteen suurimpia haasteita on kehittää ratkaisuja siihen, miten julkisia kulkuvälineitä käyttävät pääsevät helposti kotoaan lähimmälle runkoverkon pysäkille. Mikäli pysäkki on liian kaukana, moni käyttää julkisen kulkuvälineen sijaan esim. omaa autoaan. Pienet itsestään liikkuvat bussit voisivat hyvinkin tuoda avun tämän tyyppiseen lyhyen matkan liikkumiseen.

Robottiauton koeajoilla kartutetaan kokemuksia auton toiminnasta ennakkoon ohjelmoidulla reitillä. Tällä hetkellä ohjelmisto esimerkiksi tunnistaa jo suojatien, mutta ei vielä reagoi siihen millään tavalla. Auto ei siis vielä osaa olla kohtelias. Se ei osaa hiljentää eikä päästää odottavia jalankulkijoita suojatielle. Toisaalta tämän toiminnon puute rasittaa edelleen monia ihmiskuljettajiakin. Jos jalankulkija päättää ylittää suojatien robottiauton lähestyessä, auto toki osaa jarruttaa ja päästää kulkijat turvallisesti yli. Bussipysäkeille auto sen sijaa osaa jo kaartaa. Se pysähtyy jokaiselle koeajoreitin varrelle osuvalle bussipysäkille ja odottaa hetken, ennen kuin se jatkaa eteenpäin reittiään.

Mutta millaista kyytiä robottiauto oikein tarjoaa? On aika ottaa selvää ja hypätä kyytiin.

Renault Twizyyn mahtuu kerrallaan kaksi ihmistä. Autossa istutaan skootterin tyyliin peräkkäin. Etuistuimella istuu auton operaattori, joka vastaa samalla matkan turvallisesta sujumisesta. Matkustaja asettuu ainakin toistaiseksi operaattorin taakse ja matka voi alkaa. Renault tarjoaa sähköautolle ominaiseen tapaan hiljaista kyytiä, mutta pientä nykimistä on havaittavissa. Kiihdytykset ja jarrutukset voisivat olla pehmeämpiä, mutta matka sujuu kohtuullisen mukavasti. 3D-lasertutka piirtää kosketusnäyttöön kuvaa reitistä, jossa mahdolliset esteet näkyvät sinisinä pallukoina. Jos este näyttää tulevan suoraan auton reitille, auto hiljentää voimakkaasti vauhtiaan. Tällä hetkellä autolla voidaan ajaa noin 30 km/h huippunopeutta, joten nopeat jarrutukset eivät häiritse, suuremmissa nopeuksissa tehtäviin jarrutuksiin kaivataan varmasti hienosäätöä. Perille kuitenkin päästään ilman ongelmia, ja robottiauto ottaa kyytiinsä seuraavan koeajajan.

Koeajot jatkuvat Kivistössä 11. heinäkuuta saakka. Koeajoihin voi osallistua maanantaista keskiviikkoon kello 10–14 ja reiteille lähdetään aina Kivistön aseman luota. Tulevaisuudessa robottibusseja haluttaisiin käyttää lyhyiden matkojen liikennöinteihin. Euroopassa on käytössä toistaiseksi vasta yksi robottibussi. Tällä hetkellä arvioidaan, että ensimmäinen robottibussi voisi liikennöidä Vantaalla aikaisintaan 10 vuoden päästä.

Jaa sivu