Tilasuunnittelu eläväksi VR-laseilla

Rakentaminen palveluna

Tilasuunnittelu eläväksi VR-laseilla

Työmaa on vielä pelkkä monttu Kirkkonummella. Tulevat opettajat ovat kuitenkin innoissaan, sillä he liikkuvat jo tulevan työpaikkansa tiloissa – virtuaalilasit päässään. Mukana kierroksella on SRV:n suunnittelupäällikkö Anu Raatikainen.

Opettajat ovat virtuaalikierroksella Jokirinteen oppimiskeskuksessa, joka valmistuu joulukuussa 2020. Musiikinopettaja Tuuli Lehtomäki kollegoineen on saapunut Kirkkonummelle saadakseen esimakua siitä, mitä kaikkea uusi koulu pitää sisällään, ja ennen kaikkea päästäkseen itse vaikuttamaan lopputulokseen.

Tulevaan oppimiskeskukseen toteutetaan tilat kaikkiaan 1 100 peruskoulun 1. – 9. luokan oppilaalle ja lisäksi 240 päiväkotilapselle.

Kun oppimiskeskuksen suunnittelussa peräänkuulutettiin käyttäjälähtöisyyttä, päätettiin hyödyntää VR-teknologiaa. Virtuaalilasien avulla koulun tilaratkaisut aukeavat loppukäyttäjille aivan eri lailla kuin pelkästään pohjapiirroksia tutkimalla.

Tuuli Lehtomäki ja luokanopettaja Johanna Ruokamo pääsevät tutustumaan virtuaaliseen kouluun ihan ruohonjuuritasolla. Mihin lapset saavat reput ja ulkokengät? Miten ruokala toimii osana kokonaisuutta? Entä liikuntasali? Virtuaalikierroksen jälkeen tunnelmat ja parannusehdotukset kirjataan ylös. Toistaiseksi virtuaalikoulu on vielä kalustamaton, joten kalusteet (ja oppilaat) on kuviteltava itse. Opettajat toivovatkin näkevänsä tilat vielä virtuaalisesti kalustettuina.

Opettajaduo on tyytyväinen kokemaansa: koulu näyttää ja tuntuu hyvältä. VR-sessio on tuonut tulevan työpaikan elävämmäksi. ”Tämä oli minulle täysin uusi tapa tutustua tulevaan kouluun ja samalla aika makeaa”, toteaa Johanna Ruokamo.

”VR-lasien avulla koulu muuttui eläväksi, jolloin asioita pystyi hahmottamaan paljon paremmin”, komppaa Lehtomäki.

Ruokamo ja Lehtomäki aikovat suositella kaikille kollegoilleen virtuaalitutustumista uuteen kouluun. SRV:n Anu Raatikainen vahvistaa, että tontilla piipahtaneet opettajat ovat tykänneet VR-kierroksesta kovasti.

”Me puolestaan saamme arvokasta tietoa siitä, miten voimme suunnitella ja kehittää oppimiskeskusta eteenpäin”, toteaa Raatikainen.

Jaa sivu