– Asuminen
Suomessa huristelee tällä hetkellä jo yli 15 000 sähköautoa tai pistokkeesta ladattavaa hybridiautoa. Varsinkin ladattavien pistokehybridien suosio on voimakkaassa kasvussa maassamme.
Sähköä lataavien autojen määrä on kaksinkertaistunut viime vuonna, ja ennustetaan, että niiden määrä kaksinkertaistuisi tänäkin vuonna. Sähköautot yleistyvät siis vauhdilla. Samoin lisääntyy niiden lataamisen tarve. Valtaosa sähköautoilijoista ilmoittaa lataavansa autonsa pääsääntöisesti kotona, vain harva hoitaa lataamisen pääsääntöisesti työpaikoilla tai julkisissa latauspisteissä. Sähköautojen lataaminen herättää siis syystäkin keskustelua monessa taloyhtiössä.
Reilu puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä, joten sähköä lataavien autojen tulo yhtiöiden parkkipaikoille koskettaa välillisesti heitä kaikkia. Pitkään ajateltiin, että Suomesta löytyy 1,5 miljoonaa valmista latauspistettä autojen sähkötolppien muodossa, mutta käytäntö on osoittanut, että asia ei ole aivan niin yksikertainen.
Tällä hetkellä varsinaisia latauspisteitä taloyhtiöissä on vielä vähän. Monessa taloyhtiössä latausta ei ole mahdollista suorittaa ollenkaan ja niissäkin yhtiöissä, missä latausta voidaan suorittaa, ei asialle ole luotu yhteisiä toimintamalleja eikä sääntöjä. Vaikka monen vanhemmankin taloyhtiön parkkipaikoilta löytyykin pistoketolpat autojen lämmittämistä varten, ei näitä pistoketolppia olla suunniteltu sähköautojen lataamiseen.
Ensimmäinen liittyy turvallisuuteen. Auton lataaminen kuluttaa sähköä suuremmalla teholla ja pidempään kuin auton lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Pitkäaikaisessa jatkuvassa sähköauton latauksessa piilee tulipalon vaara varsinkin vanhemmissa pistorasioissa.
Toinen ongelma tulee esiin sähkön riittävyydessä. Lataustehoa rajoittaa usein lämpötolpan sulake, joka katkaisee sähköt turvallisesti, jos auto meinaa imeä sähköä liikaa. Lämpötolppien sähkön riittävyydestä on todettu, että jokaista kymmentä lämmitystolpalla varustettua parkkiruutua kohden voidaan ottaa käyttöön kaksi valmiiseen lämpötolppaan asennettavaa sähköauton latauspistettä ilman, että koko sähköjärjestelmä täytyy uusia taloyhtiössä. Useimmissa vanhemmissa taloyhtiöissä ei löydy vielä tahtoa uusia koko sähköjärjestelmää latauspisteiden rakentamisen vuoksi. Toki poikkeuksiakin löytyy.
Useimmissa uudiskohteissa lämpötolpan muuttaminen latauspisteiksi onnistuu ilman, että sähköjärjestelmän kapasiteettia täytyy erikseen kasvattaa. SRV:n uudiskohteissa tavoitteena on, että 20 % autopaikoista soveltuu sähköautoille sellaisenaan ja loputkin voidaan muuttaa sellaisiksi ilman sähköjärjestelmän kapasiteetin kasvattamista.
Erilaisia sähköautojen latauspisteitä tarjoavat useat eri toimittajat ja latauspisteitä on tarjolla monia eri malleja alkaen muutaman sadan euron kulutusmittarilla varustetusta lämpötolppaan asennettavasta pistorasiatolpasta jatkuen aina parin tuhannen euron pikalatausasemiin. Loppukäyttäjälle tämä alkuinvestointi voi maksaa itsensä takaisin jo alle vuodessa pelkkinä säästyneinä polttoainekustannuksina. Ja muistaa kannattaa, että luonto ja tulevat sukupolvet tulevat arvostamaan nyt tehtyjä päätöksiä paremman tulevaisuuden puolesta.
Tutustu uusin kohteisiimme