– Kaupunkien kehittäjä
REDIn pysäköintilaitosta rakennettaessa louhitiin 26 000 kuorma-autollista kiveä.
Kalasataman REDIn pysäköintilaitoksen louhinta oli iso operaatio. Projektipäällikkö Ville Järvinen kertoo, mitä louhinnassa käytännössä tapahtui.
Kuinka paljon kiveä on yhteensä louhittu?
215 000 kiintokuutiota eli noin 26 000 kuorma-autollista.
Mitä louhitulle kiviainekselle tehtiin?
Tällä hetkellä kuljetamme kiviainesta Sompasaaren murskausaseman lisäksi jonkun verran lentoaseman viereen.Osa louhitusta kivestä murskataan Sompasaaressa. Siellä meillä oli murskaukselle 49 päivän tilapäinen lupa. Pyrimme käyttämään kaiken Sompasaaressa murskatun kiven Kalasataman alueella.
Miten louhinta käytännössä tapahtuu?
Ensin poraamme, sitten panostamme ja sen jälkeen räjäytämme. Sitten tuuletamme tilaa ja lastaamme louheen kuorma-autoihin. Se ajetaan murskausasemalle murskattavaksi.
Mihin mursketta käytetään?
Kaikki Sompasaaren tilapäisessä murskaamossa murskattu aines käytettiin Kalasataman alueella. Ympäristön kannalta tämä on erittäin järkevää. Kun rakentamisessa käytettäviä murskeita ei tarvitse kuljettaa alueelle kauempaa, vähennämme ympäristöä kuormittavaa kuorma-autoliikennettä. Loppuosan käytettiin tunnelilouheena pääkaupunkiseudulla sekä esimerkiksi täyttönä tie-ja katurakentamisessa.
Käytettiinkö mursketta myös REDIn rakentamisessa?
Osa hyödynnettiin REDIssä rakentamisvaiheessa. REDIssä mursketta käytettiin esimerkiksi pohjatäyttöihin ja salaojan täyttöihin sekä rakennusaineena. Murskeelle löytyy paljon uudelleenkäyttöä, esimerkiksi erilaisissa piha-, katurakenteissa.
Minkälaista ammattitaitoa murskaaminen vaatii?
Murskauksesta voi käydä ammattikursseja tai taidon voi oppia ihan kokemuksen kautta eli työtä tekemällä.
Millaista on oma työsi?
Työni on todella kiinnostavaa! Vastaan REDIin kallioparkin kokonaisuudesta eli lyhyesti sanottuna siitä, että kaikki toimii.
Ota yhteyttä
Lue lisää