Kaikki yhden kahviautomaatin äärelle: yhteistyötä tukeva yrityskulttuuri rakentuu arjen kohtaamisissa

Rakentaminen palveluna

Kaikki yhden kahviautomaatin äärelle: yhteistyötä tukeva yrityskulttuuri rakentuu arjen kohtaamisissa

Yritysjohdon tehtävä on luoda maaperää kohtaamisille, uskoo Finn-ID:n toimitusjohtaja Janne Pyrrö. Yritys saa uudet toimitilat Vantaankosken Pressistä, jossa fyysiset siilot puretaan yhteistyötä korostavan yrityskulttuurin tieltä.

Finn-ID on työnohjauksen ja logistiikan digitalisoija. Alan markkinajohtajana ja vahvana mobiilisovellusten osaajana tunnustettu yritys työllistää tällä hetkellä noin 50 osaavaa ja innostunutta ammattilaista. Työtä tehdään monin eri tavoin: henkilöstössä on myyjiä, asiakaspalvelijoita, ohjelmistokehittäjiä, huoltohenkilökuntaa ja varastotyöntekijöitä.

Kun Pyrrö kuvailee yrityksen tavoitteita uusia toimitiloja kohtaan, hän ei puhu työn tuottavuuden tehostamisesta tai neliöiden optimoinnista, vaan erilaisten ihmisten törmäyttämisestä ja yhteistyön mahdollistavan yrityskulttuurin rakentamisesta.

– Meillä kannustetaan avoimesti rohkeisiin kokeiluihin ja itsensä kehittämiseen. Tehtäväni on auttaa ihmiset innostumaan tavoitteistaan ja unelmistaan. Uskon, että hyvä yhteishenki siivittää pitkälle ja näkyy ulospäin, Pyrrö kuvailee.

Tehtäväni on auttaa ihmiset innostumaan tavoitteistaan ja unelmistaan. Uskon, että hyvä yhteishenki siivittää pitkälle ja näkyy ulospäin.

Toimitilat tukevat yhteistä kulttuuria

Nykyisissä toimitiloissa Vantaan Kaivokselassa ihmiset istuvat etäällä toisistaan kerrosten ja käytävien erottamissa siiloissa. Nollakerroksen porukka tuntee Pyrrön mukaan olevansa montun pohjalla, ja sujuva kommunikointi on haasteellista.

– Ihmiset eivät liiku vapaasti ja näe toisiaan. Tauolla kävellään oman kerroksen kahviautomaatille.

Pressin tärkeimmäksi tehtäväksi Pyrrö lukeekin yhdessä tekemisen tunteen vahvistamisen. Yhteistyön ja tiedon kulun parantumiselle on myös yksi konkreettinen tavoite: turhan työn puolittaminen.

Pyrrön mukaan kaikilla oli mahdollisuus osallistua uusien toimitilojen suunnitteluun. Työkaluna toimi SRV:n 4-vaiheinen työympäristösuunnittelumalli, jossa tavoitteet, työskentelytavat ja sisustussuunnitelmat käytiin läpi ohjatuissa työpajoissa. Suunnitteluryhmässä oli mukana johdon lisäksi pari henkilöä kustakin yksiköstä.

– Tilojemme suunnittelussa ei menty pohjapiirros edelleen, vaan mietimme millaiset tilat ja toiminnot tukevat työntekoamme. Tavoitteena on se, että tilat eivät rajaa yksiköitä, vaan esimerkiksi softapuoli, myynti ja asiakaspalvelu ovat samassa yhteydessä. Muutto on yksi työkalu tukea yhteistä kulttuuria.

Keskittymisrauhaa ja yhteistä pöhinää

Pyrrö kertoo, että ihmiset suhtautuvat alkuvuonna 2019 tapahtuvaan muuttoon pääosin erittäin positiivisesti. Muuttomatka on vain joitain kilometrejä, mutta suuri muutos tulee olemaan kiinteistä työpisteistä luopuminen osittain.

– Kyse on ihmisten erilaisuudesta. Osa kaipaa enemmän omaa rauhaa, toiset haluavat mahdollisuuden jatkuvaan vuorovaikutukseen. Tärkeintä on purkaa siilot. Hyvänä kompromissina Pressiin tulee vapaasti valittavien työpisteiden lisäksi hiljaisia ja puolihiljaisia tiloja, joista voi hakea keskittymisrauhaa. Vaikka myyjä ja softa-asiantuntija vierekkäin.

Pyrrön mukaan tilasuunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota äänihäiriöiden ja visuaalisten ärsykkeiden hallintaan. Työntekijöiden toiveesta uusin toimitiloihin tulee myös mindfulness-tila, joka on pyhitetty rauhoittumiselle.

Uudet toimitilat poistavat yhteistyön fyysiset esteet, mutta miten rohkaista ihmisiä hakeutumaan toistensa seuraan?

– Varamme aikaa yhteisille kohtaamisille ja tarjoamme yhteistyölle hyvät puitteet. Taukotilasta tulee kahvila, jossa voi istua ideoimassa joukolla uutta tai istua vastamelukuulokkeiden kanssa omassa kuplassaan tekemässä töitä.

Janne Pyrrön vinkit yhteistyötä tukevan yrityskulttuurin rakentamiseksi:

Pura fyysiset siilot
Kannusta rohkeisiin kokeiluihin, jotka tähtäävät yhteistyön lisäämiseen
Varaa aikaa kohtaamisille, järjestä esimerkiksi yhteisiä aamiaistilaisuuksia
Varmista, että jokaisella on mahdollisuus myös vetäytyä rauhaan hyvällä omallatunnolla

Kysy lisää Pressistä ja muista toimitiloistamme

Jenita Kokkoniemi

Jenita Kokkoniemi

Asiakkuusjohtaja

jenita.kokkoniemi@srv.fi044 527 0870
Leena Manner

Leena Manner

Asiakkuuspäällikkö

leena.manner@srv.fi050 588 0021