– Rakentaminen palveluna
Koronapandemian rajoittaessa yhteisiä kokoontumisia, löydettiin Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennushankkeen allianssissa kuitenkin keinot juhlistaa yhteisen tekemisen tuloksena saavutettua terminaali 2:n laajennusosan harjakorkeutta ja kiittää laajennushankkeen parissa työskenteleviä.
Kuten sanonta kuuluu: Tahto keinot keksii. Poikkeuksellisen tilanteen estäessä kaikkia hankkeen parissa työskenteleviä kokoontumasta isoon yhteiseen juhlatilaisuuteen, jakaantuivat hanketta yhdessä eteenpäin vievät useisiin pieniin lounastilaisuuksiin useamman päivän ajanjaksolla. Pienissä ryhmissä mutta yhdessä nauttien. Leikkimielisesti voisi jopa sanoa, että harjannostajaisia juhlittiin monta päivää.
Hyvä ruoka muutaman työkaverin kanssa nautittuna oli monelle mieleen. Töitä on tehty yhdessä kohta kaksi vuotta. Työt laajennustyömaalla käynnistyivät 2019 alkuvuodesta kahden laajennusosan tieltä poistuvan pysäköintihallin purkutöillä. Syksyllä saavutettiin rakentamisessa kaksikin merkittävää virstanpylvästä – aikataulun mukaisesti laajennusosan harjakorkeus ja uusi parkkihalli.
Pysäköintihallin (P2) laajuus on noin 53 000 bruttoneliömetriä. Upouusiin pysäköintitiloihin mahtuu pysäköimään 1800 autoa yhdeksään kerrokseen, joista yksi kerros on maan alla. Parkkihallin seinustalla on 672 aurinkopaneelia. Paneelien koko on 1600 x 1000 mm. Paneeleista irtoaa energiaa 201 kW ja se menee lentoasematoimintojen käyttöön. Aurinkopaneelit tulevat suomalaisen valmistajan Valoen tehtaalta.
Parkkihallissa kerrokset jäävät muistiin värien ja eläinhahmojen perusteella sillä jokainen kerros on saanut oman huomiovärinsä. Näin matkalta palatessa ei tarvitse muistella kirjainta tai numeroa – väri ja eläinhahmo jäävät paremmin mieleen.
”Allianssi elää tällä hetkellä kaikkein kiireisintä vaihetta, suunnittelua ollaan viimeistelemässä samalla kun rakentamisen volyymi on koko hankkeen korkeimmalla tasolla. Yllättävää on ollut koronan mukanaan tuoman pakollisen digiloikan vaikutus, joka on T2 allianssissa ongelmien sijaan tehostanut toimintaa. Allianssiin kehitetyistä tiedonhallintamenetelmistä on tullut välttämättömyys kun Bigroom on siirretty pilveen”, kuvailee tilannetta T2 allianssin projektipäällikkö Ossi Inkilä SRV:ltä.
Kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä etänä eikä pilvipalveluiden kautta. Työt työmaalla ovat edenneet aikataulussa. Isot terminaali 2:n laajennusosaan asennetut kattoristikot ovat näkyneet työmaalta kauas kertoen töiden etenemisestä. Viimeisen nosturin lähtiessä katto kuitenkin umpeutui ja kattoristikot jäivät piiloon. Samalla kun sisävalmistusvaihe käynnistyi syksyllä, saavutti myös laajennusosa vaihe vaiheelta lopullista muotoaan. Terminaali 2:n laajennusosan on määrä olla valmis ensi vuonna.
Lähes kolme kertaa Helsingin keskustassa sijaitsevan Esplanadin puiston kokoinen työmaa pitää sisällään terminaali 2:n uudisrakennuksen, upouuden parkkihallin, sekä lukuisia muutostöitä olemassa olevan terminaalin sisällä. Uudisosa rakennetaan lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi.
Terminaali 2:n uudisrakennus upeine sisäänkäynteineen, alkusyksystä valmistunut 8-kerroksinen parkkihalli, sujuvan liikkumisen mahdollistava uusi ajoramppi sekä uusi yhteys Kehäradan asemalle ovat kokonaisuudessaan jo sillä mallilla, että tuleva muodonmuutos on helppo havaita ja hahmottaa.
Pääset kurkkaamaan videolta, miltä kokonaisuus näyttää (video etenee terminaalin eteen tuovalta ajorampilta kohti uutta näyttävää sisäänkäyntiä): https://youtu.be/T1bkebq2KTA
Työmaan etenemistä voi seurata myös työmaakameran kautta: Linkki työmaakameraan.
Lentoaseman työmaan kuulumisia Finavian kertomana on nähtävissä myös YouTube kanavalla Tapio on the Move: https://www.youtube.com/watch?v=VB3MdTL_8Es
Allianssimallilla toteutettavan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshankkeen työmaalla työskentelee tällä hetkellä lähes 500 rakennusalan ammattilaista. Suunnittelijoita hankkeessa on mukana liki 200. Kaiken kaikkiaan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshankkeen parissa työskentelee lähes 1000 henkilöä. Allianssissa hankkeen suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan yhdessä riskit ja hyödyt allianssin toimijoiden kesken jakaen. T2 allianssiin kuuluvat Finavia, SRV, Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy.