Asumisen palveluilla lisää aikaa hyvään arkeen

Asuminen

Asumisen palveluilla lisää aikaa hyvään arkeen

Parantaaksemme suomalaisten koettua elämänlaatua ja ihmisten arkea lanseerasimme asumisen palvelut, joita on kehitetty yhdessä Kalasataman tornien asukkaiden kanssa.

Ihmiset ovat aiempaa valmiimpia käyttämään erilaisia palveluita hakiessaan helpotusta arkeensa, elämyksiä tai mahdollisuutta kehittää itseään. Myös jakamistalouden suosio kasvaa ja omistamisen merkitys vähenee ekologisuuden ja helppouden arvostuksen lisääntyessä.

”Moni näkee isona lisäarvona asumismukavuutta lisäävät yhteiskäyttötilat, -autot ja tavarat. Yhteiskäytössä elämäntapaan voi tuoda arjen luksusta samalla kun resursseja käytetään tehokkaasti. Esimerkiksi oman kuntopyörän sijaan voit käyttää talon monipuolista kuntoilutilaa tai vajaalla käytöllä olevan saunan sijaan varata talon saunan maisemilla ja porealtaalla. Yhteisomistaminen on myös vastuullista – jakamalla tiloja ja hyödykkeitä säästetään resursseja”, kertoo asumisen palveluiden kehityspäällikkö Lotta Toivonen.

Selvitimme vuonna 2019 tilaamassamme Mikä arjessa harmittaa -kyselytutkimuksessa, mikä suomalaisia arjessa harmittaa ja toisaalta, mitkä asiat tuovat arkeen iloa ja energiaa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös erilaisten asumiseen liittyvien palveluiden nykykäyttöä ja kiinnostusta niitä kohtaan tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulokset tarjosivat hyvän pohjan asumista helpottavien palveluiden suunnitteluun.

”Haluamme, että arki meidän kohteissamme on mahdollisimman sujuvaa ja kestävää. Rakennamme laadukkaita asuntoja kaupunkien parhaille sijainneille, jolloin aikaa säästyy työmatkoilta ja kauppareissuilta. Tähän kun lisätään vielä arkea helpottavat asumisen palvelut, voivat asukkaat keskittyä arjessa siihen, mikä heille tuottaa eniten iloa ja hyvinvointia”, painottaa Toivonen.

Asumisen palvelut tuodaan aluksi Kalasataman tornien asukkaiden käyttöön, ensimmäisenä marraskuussa 2019 valmistuneen Majakan asukkaille. Tiivis kaupunkikeskittymä, kuten REDI, on hyvä paikka uusien innovaatioiden synnylle ja palvelukokeiluille.

Arkea helpottavat palvelut parin klikkauksen päässä

Digitaalisen ja helppokäyttöisen palvelualustan, Asumin, kautta Kalasataman tornien asukkaat voivat varata tiloja ja tilata arkea helpottavat palvelut yhdestä paikasta. Asumi luo uudenlaista asumiskokemusta yhdistämällä palveluntarjoajat ja ihmiset sekä mahdollistamalla yhteistilojen tehokkaan jakamisen.

”Palvelut on kehitetty tiiviisti yhdessä Kalasataman tornien asukkaiden ja kauppakeskus REDIn toimijoiden kanssa, jotta ne palvelevat mahdollisimman hyvin asukkaiden tarpeita. Myös Majakan yhteiskäyttötilojen käyttötarkoitusta ja -sääntöjä on suunniteltu rakennusvaiheesta asti yhdessä. Asukkaiden yhteiset suunnitteluillat ovat luoneet hyvää yhteishenkeä naapurustoon. Yhteistä kehittämistä jatketaan myös tulevaisuudessa”, kertoo Toivonen.

Asumisen palvelujen ytimen muodostaa talotiimi, johon kuuluu aulapalvelu, huolto ja siivous. Aulapalvelu toimii asukkaiden arjen apuna aamuvarhaisesta myöhäiseen iltaan. Lisämaksusta asukkaat voivat tilata esimerkiksi kotisiivouksen, Handymanin tai koiran ulkoilutuksen. Talotiimiä täydentää kauppakeskus REDIn toimijoiden palvelukattaus, josta asukkaat voivat tilata vaikkapa pesulapalvelun, cateringin, akvaarion puhdistuspalvelun tai yhteiskäyttöauton. Lisäksi Asumin kautta hoituu kommunikointi talon toimijoiden kanssa, tiedotteiden lukeminen ja rakennukseen ja asuntoon liittyvien tietojen tarkastelu.

”Laskimme Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen pohjalta, että asumalla Kalasataman tornissa ja käyttämällä tarjolla olevia palveluita ihminen säästää 61 minuuttia päivässä arjessa harmittavista asioista. Se tarkoittaa siis jopa seitsemää tuntia viikossa. Tämän ajan voi viettää mieleisensä tekemisen parissa”, päättää Toivonen.

Mikä arjessa harmittaa -kyselytutkimus

  • Suomalaisten arjen ilonaiheet liittyvät ystäviin, yhdessäoloon, perheen kanssa vietettyyn aikaan, lapsiin ja lapsenlapsiin, ruokailuun ja ruoanlaittoon, liikuntaan ja harrastuksiin sekä työhön ja työkavereihin.
  • Sekä naisia että miehiä harmittaa arjessa eniten siivous. Myös liian vähäinen unensaanti ja asioiden hoitoon kuluva aika kuuluvat sekä miesten että naisten top 3 -harmituksiin.
  • Käytetyimpiä asumisen palveluita ovat ruoan tilaaminen kotiin sekä auton ylläpitoon liittyvät palvelut.
  • Eniten kasvupotentiaalia on siivouspalveluilla, joita jopa 42 prosenttia tutkimukseen osallistuneista olisi kiinnostunut tilaamaan lähitulevaisuudessa, vaikka nykykäyttö on vielä vähäistä. Myös kotitalkkaripalvelut ja ruokaostosten ostaminen netistä kiinnostavat.
  • Kynnys ostaa erilaisia asumisen palveluita olisi matalampi, jos niiden ostaminen olisi helpompaa.

Jaa sivu