10 minuuttia lentokentälle, reilu tunti Tampereelle

Kaupunkien kehittäjä

10 minuuttia lentokentälle, reilu tunti Tampereelle

Toimitilat Pressissä merkitsevät työntekijöille sujuvampaa arkea. Pääkaupunkiseudun pahimmat ruuhkasumput jäävät kauas Kehä I:n sisäpuolelle, ja pääväylät kulkevat aivan vierestä: lentokentälle ehtii 10 minuutissa ja Tampereelle ajaa reilussa tunnissa. Kun päivittäiseen kulkemiseen ja siirtymisiin ei kulu turhaa aikaa, säästyy kullanarvoisia hetkiä esimerkiksi kotona perheen kanssa vietettäväksi.

Pääkaupunkiseudulla tehdään päivittäin yli miljoona työmatkaa. Tilastokeskuksen selvityksen mukaan työmatkan pituus pääkaupunkiseudun kunnissa on liki kymmenen kilometriä. Matka on pisin henkilöillä, jotka asuivat Espoossa ja kävivät töissä Vantaalla eli keskimäärin 27 kilometriä.

Navigaattoriyhtiö TomTomin mukaan Helsingissä puoli tuntia kestävään työmatkaan kuluu pahimman ruuhkan aikaan jopa 18 minuuttia ylimääräistä aikaa. Aika vastaa lähes yhdeksää työpäivää vuodessa. Työmatkan sujuvuudella on siis merkittävä vaikutus niin vapaa-ajan määrään kuin verenpaineeseen.

Olit sitten liikkeellä omalla autolla, lentäen, julkisilla tai pyöräillen, Vantaankoski on nappivalinta uusille toimitiloille. Entinen M-junan päätepysäkki on kasvamassa erittäin vetovoimaiseksi yritysalueeksi.

Unelmasijainti autoilijalle

Pressin sijainti Hämeenlinnanväylän ja Kehä III:n välittömässä läheisyydessä tekee siitä pääkaupunkiseutulaisten lisäksi houkuttelevan niin Tampereelta, Hämeenlinnasta, Riihimäeltä kuin Nurmijärveltä tuleville autoilijoille. TomTomin ruuhkakartassa pahimmat ruuhkahuiput jäävät Kehä I:n sisäpuolelle, joten kauempaa tulevat välttävät ruuhkaisimmat väylät. Tampereelta Vantaankoskelle ajaa reilussa tunnissa. Saman ajan käyttää työmatkaansa moni sellainen, joka matkaa julkisilla Helsingin sisällä ja vaihtaa yhteyttä pariin otteeseen.

Kehärata parantaa matkan sujuvuutta enemmän kuin osattiin arvata

Kehärata on alkanut osoittaa voimansa, ja yhä useampi työmatka taittuu sitä pitkin. HSL:n teettämästä raportista ilmenee, että matkustajat olivat Kehäradan valmistumisen jälkeen tyytyväisempiä matkan sujuvuuteen kuin ennakkoon arveltiin. Lisäksi matkan sujuvuus parani laajemmalla alueella kuin ennen käyttöön ottoa luultiin. Tyytyväisimpiä olivat Kivistöstä, Helsingin pohjoisosista ja Etelä- Vantaalta matkustavat.

Pyörällä sittenkin nopeammin – ja terveellisemmin?

Tilastokeskuksen tekemän laskelman mukaan pääkaupunkiseudulla hieman yllättäen pyöräily on nopeampi tapa kulkea töihin kuin julkinen liikenne. Kun julkisilla työmatkaan kului keskimäärin 34 minuuttia, niin pyörällä matkan polki 30 minuutissa. Oma lukunsa on työmatkapyöräilyn vaikutus terveyteen ja työtehoon.

Yhteys lentokentälle nostaa Vantaankosken maailmankartalle

Kymmenessä minuutissa ehtii eteisestä hädin tuskin rappukäytävään, jos puettavana on päiväkoti-ikäinen lapsi. Samassa ajassa ehtii Vantaankoskelta lentokentälle, jos valitsee kulkupeliksi auton tai junan. Vantaan elinkeinojohtaja José Valanta tavoitteleekin Vantaankosken nostamista maailmanluokkaan muiden kansainvälisten, lentokentän läheisyydessä sijaitsevien liike-elämän avainpaikkojen kanssa. Vetovoimaisia vertailukohteita löytyy esimerkiksi Göteborgista, Frankfurtista ja Brysselistä, jossa työmatkalaiset liikkuvat paljon lentäen.

Ota yhteyttä

Jenita Kokkoniemi

Jenita Kokkoniemi

Asiakkuusjohtaja

jenita.kokkoniemi@srv.fi044 527 0870
Leena Manner

Leena Manner

Asiakkuuspäällikkö

leena.manner@srv.fi050 588 0021